Marja-Riitta Kinnusen suupieliin leviää hymy, kun hän vastaa:

– Arvasin, että kysyisit tuota. Tarkkaan en osaa sanoa, mutta pitkään joka tapauksessa.

Kyse on kahden pohjoisen perheyhtiön – Kinnusen Myllyn ja Helenatuotteen – yhteistyöstä.

Perintönä luottotoimittaja

Marja-Riitta Kinnunen työskentelee rehuja ja jauhoja tuottavassa utajärvisessä myllyssä markkinointiviestintäpäällikkönä. Ikää Kinnusen perheen yrityksellä on yli puolivuosisataa. Marja-Riitta edustaa myllyllä työskentelevää suvun nuorinta polvea, järjestyksessään jo kolmatta.

– Kun tulin mukaan meidän taloon vuonna 2010, Helenatuote oli luottotoimittajamme. Yhteistyö tuli minulle perintönä. Tuntui merkitykselliseltä jatkaa sitä, Marja-Riitta Kinnunen kertoo.

Vuosien varrella tilaukset Helenatuotteelta ovat koskeneet niin jakotavaroita – muun muassa kasseja, pipoja, T-paitoja, lippalakkeja – kuin henkilökunnan vaatetusta. Tärkeässä roolissa ovat olleet niin ikään erilaiset liikelahjat.

– Melko usein hankimme myös joululahjat Helenatuotteelta, Marja-Riitta Kinnunen summaa.

”Mutta eihän minulla mitään ollut”

Oikeastaan tarvitaan vain yksi esimerkki avaamaan kahden talon yhteistyötä.

– Eräänä aamuna rehujen myyntipäällikkö Kari Kullas tuli kysymään, oliko minulla lahjat illan tilaisuuteen. Mutta eihän minulla mitään ollut, Marja-Riitta Kinnunen naurahtaa.

Oli sattunut inhimillinen unohdus, jota lähdettiin korjaamaan ottamalla yhteys Helenatuotteeseen. Tarjous tilaisuuteen sopivista lahjoista, vieläpä seteistä, useamman lahjan kokonaisuudesta, oli myllyllä saman aamun puolella ja tilaus 50 lahjasta tehtiin heti.

Kun myllyllä mietittiin kuumeisesti, kenellä olisi mahdollisuus hakea lahjat Haukiputaalta vajaan sadan kilometrin päästä, Helenatuotteelta kerrottiin, että he voivat toimittaa ne perille. Kello kolme iltapäivästä lahjat olivat jo Utajärvellä kauniisti pakattuina.

Marja-Riitta Kinnunen kertoo, että tapauksesta tuli hyvä fiilis.

– Helenatuotteen toiminnassa on samaa kuin omassamme. Haluamme myös olla toimittaja, joka auttaa hankalissakin tilanteissa. Viemme jauhot perille vaikka viikonloppuna.

Valmiiksi oikeassa ruudussa

Pitkästä ja joustavasta yhteistyöstä huolimatta Helenatuotteen puoleen kääntyminen ei kuitenkaan ole pelkkä tapa. Marja-Riitta Kinnunen kertoo, että he ovat yleensä yhteydessä useampiin liikelahja- ja jakotavaratoimittajiin. Niin ikään tarjouksia pyydetään useammalta taholta.

Helenatuotteella on Kinnusten kokemuksen mukaan kuitenkin yksi ehdoton ylivoimatekijä:

– Heidän kanssaan ollaan ikään kuin valmiiksi oikeassa ruudussa. Siinä sitten mietitään, miten lahjasta tulisi meidän näköisemme.

Ehdotuksia, joita kehtaa pyytää lisää

Tapaamiset Helenatuotteen kanssa ovat tehokkaita; niissä ei vain ojenneta katalogeja vaan käydään läpi Helenatuotteen valmiita ehdotuksia, joissa tarjonta on aina laadukasta.

Lisäksi ehdotuksissa on huomioitu esimerkiksi toimitustapa: jos lahja jaetaan postitse, ehdotus on sellainen, että se sopii postitettavaksi. Myös lahjapakkaus on aina mietitty niin, ettei siitä tarvitse mainita erikseen.

– Ehdotukset ovat olleet niin hyviä, että niitä kehtaa pyytää lisää.

Erinomaisena Marja-Riitta Kinnunen pitää sitä, että ehdotukset linkittyvät Kinnusen Myllyn tekemiseen, jauhojen kautta usein ruuanlaittoon. Hän arvostaa myös Helenatuotteen viimeistelyä: lahjakokonaisuuksissa pyritään huomioimaan asiakasyritys viimeistä piirtoa myöten.

– Kerran meillä oli lahjassa mukana jauhosekoitus. Helenatuote huolehti, että jauhot olivat meidän jauhojamme.

Koko henkilökunnan Helenatuote

Kinnusen Myllyn omien arvojen ytimessä on hyödyntää mahdollisimman pitkälle pohjoisessa Suomessa kasvanutta viljaa, lähialueen raaka-ainetta. Vastaavasti yritykselle on merkitystä yhteistyökumppanin valinnoilla.

– Etenkin silloin, kun on tärkeää, että tuote on kotimainen, käännyn Helenatuotteen puoleen.

Myös se, että Helenatuote tekee paljon itse, on Marja-Riitta Kinnusen mielestä arvokasta. Omat kuosimallistot ovat poikkeuksellisia, samoin se, että useat tuotteet näyttävät Helenatuotteelta.

– Kerran eräs työntekijämme tuli ihmettelemään, mitä olin tilannut, kun tuote ei ollut Helenatuotteelta, Marja-Riitta Kinnunen muistelee. – Tavallaan meillä onkin koko henkilökunta kasvanut Helenatuotteeseen.